Over mij
Mijn naam is Cisca van Wattingen. Sinds 2000 ben ik leerkracht en ik ben mij vanaf 2005 als leerkracht in het speciaal onderwijs gaan inzetten. Hier geef ik les aan kinderen met leer- en/ of ontwikkelingsstoornissen. Dit zijn problemen binnen het autisme spectrum, gedragsproblemen zoals AD(H)D of ODD en emotionele problemen zoals hechtingstoornissen en angstproblematiek.
Na mijn jaren ervaring in het speciaal onderwijs, raakte ik steeds meer geïnteresseerd in dubbel bijzondere kinderen. Tegemoet komen aan de ontwikkelingsbehoeften van (hoog)begaafde kinderen kan al een hele puzzel zijn. Wanneer daar dan nog kenmerken van leer- en/of ontwikkelingsproblemen bij komen, is de kans groot dat of het talent of de ondersteuningsbehoefte verborgen blijft. Dat vind ik zorgelijk voor de ontwikkeling van het kind.
Om deze reden ben ik de ECHA (European Council for High Ability) opleiding gaan doen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Sinds 2019 werk ik als hoogbegaafdheid-specialist bij Samenwerkingsverband Amstelronde waar ik trainingen geef aan (basis)schoolteams. Naast trainingen kunnen scholen binnen het samenwerkingsverband mij vragen om mee te denken over de ontwikkelingsbehoeften van (hoog)begaafde kinderen bij wie het leren niet vanzelf gaat.
Sinds 2020 werk ik ook met het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen in de Expert-groep hoogbegaafdheid waarbij ik mijn expertise mag inzetten bij ingewikkelde hulpvragen op het gebied van hoogbegaafdheid. Tot slot geef ik ook les op de Hogeschool van Amsterdam, afdeling Onderwijs & Opvoeding. Daar verzorg ik colleges over pedagogiek waaronder (hoog)begaafdheid, omdat ik het ontzettend belangrijk vind dat leerkrachten de kenmerken van (hoog)begaafdheid (h)erkennen en vanuit daar het onderwijsaanbod beter kunnen afstemmen op de behoeften van deze kinderen.